zaterdag 16 april 2011

Franziskaner Weissbier Dunkel

Franziskaner Weissbier Dunkel
(Door Wouter)
Toen Maarten terug kwam van zijn weekje wintersport had hij tot mijn verbazing een leuke verrassing bij voor Robin en mij. 2 voor mij nog onbekende biertjes. Dat ik de Franziskaner Weissbier Dunkel in ontvangst mocht nemen was dan ook een waar feest.

Op een rustige vrijdag avond besluit ik onderwijl kijkend naar een van mijn favoriete 'Engelse Detectives' om deze halve liter aan Duitsbier eens open te maken. Met de opener in mijn hand bestudeer ik op mijn gemak het etiket. Op de voorkant staat zoals bij wel meer bier het kenmerk is een oude monnik die geniet van het net gebrouwen bier. Het bordeaux rode etiket zorgt voor een mooi geheel samen met de massief bruine fles. Tevens is er op de bijlage een advies te vinden voor het 'Hoe in te schenken'. 


 
'Het ziet er uit als troebel slootwater'
De geur: Kruidig, krachtig eigenlijk past de geur precies bij de uitstraling van dit biertje.
De look: Na dat ik het biertje volgens de aanwijzing op de achterkant heb ingeschonken valt me op dat dit bier nog het meest lijkt op slootwater (puur op de kleur afgaand).
De smaak: Bij de eerste paar slokken trek ik gelijk de vergelijking met een 'herfstbok' en ergens ook nog wel met een wat luchtigere 'abdij variant'. Dat het biertje er uitziet als troebel slootwater doet niets af aan de smaak. Een licht kruidige smaak die prettig drinkt. Met 5% ook zeker geen zwaar bier maar gewoon een heerlijk biertje voor op een regenachtige zondagmiddag of een rustige vrijdag avond. 

 
 Conclusie
Dit is een prima biertje al zal menig ander persoon misschien een nog kruidigere smaak willen proeven en zelfs misschien de 5% wat te weinig vinden. 
Mijn belangstelling is dan ook zeker gewekt om ook eens naar de andere bieren te kijken al kent Weiss bier maar 3 varianten:
- Helles Hefeweizen
- Dunkles Hefeweizen
- Kristalweizen / Klares Weizenbier
In het geval van Franziskaner Weissbier kent men ook nog de:
- 'alcoholvrije' versie
- de 'light' versie
- en er is zelfs een thuis tap systeem op de markt gebracht.
Ik kan niet wachten tot ik de Kristalweizen (of ook wel de kristallklar) kan proberen.
Rest mij alleen nog te melden dat ik zeer nieuwsgierig ben naar de bevindingen van Robin en zijn apprate bier.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten